Aktiebolaget VVS magasinet  Köpvillkor

Köpinformation

Aktiebolaget VVS magasinet    strävar alltid efter att överträffa vår kunders förväntningar. En självklar del i detta arbete är att erbjuda så bra villkor som möjligt samt en enkel, trygg och smidig köpupplevelse.

Nedan hittar du diverse information om våra köpvillkor som gäller när du handlar i vår webbshop. Du hittar även information om hur du går kan gå till väga om du mot all förmodan inte skulle bli nöjd med ditt köp. Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss via mail eller telefon om du har några frågor eller funderingar.

F-gasförordningen (EU 517/2014) förbjuder försäljning av vissa typer av värmepumpar om det inte kan bevisas att installationen kommer utföras av ett företag som är certifierat.

Om du önskar köpa en värmepump utan installation kommer vi därför, i de fall då pumpen innehåller F-gas, kräva ett certifikatsnummer för det företag som kommer utföra installationen.

Allmänt

  • Följande allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Aktiebolaget VVS magasinet    (”Aktiebolaget VVS magasinet   ”, ”vi” eller ”oss”) och dig som beställer från oss via www.vvsmagasinet.se  (”Webbplatsen”), via telefon eller via E-post.
  • Kontaktuppgifter och övrig information om Aktiebolaget VVS magasinet   framgår på Webbplatsen under fliken ”kontakta oss”. Villkoren gäller vid beställning av vara och, i förekommande fall, tillhörande service och/eller installation av varan.
  • Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och myndig. Om du är under 18 år krävs målsmans samtycke.

Avtal och beställning

  • För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Aktiebolaget VVS magasinet    . En orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om bekräftelsen skulle avvika från din beställning ber vi dig att så snart som möjligt ta kontakt med kundtjänst.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, om du exempelvis har angivit felaktiga uppgifter eller om försäljning av någon anledning inte går att uppfylla.
  • Aktiebolaget VVS magasinet    ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

Priser och betalning

  • Alla priser är angivna i svenska kronor och inklusive moms, om ej annat anges. På din orderbekräftelse syns totalbelopp, moms samt eventuella avdrag för ROT och eller rabatter.
  • Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen. Eventuella extratjänster och tilläggskostnader faktureras efter avslutad installation
  • Aktiebolaget VVS magasinet  strävar efter att Webbplatsen ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för slutförsäljning av produkter samt att vår Webbplats kan innehålla skrivfel och felaktiga priser. Vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om du har beställt en produkt och/eller tjänst där ett felaktigt pris har angetts, kommer vi kontakta dig och invänta ditt eventuella godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
  • Vi erbjuder flera olika säkra betalningsalternativ via Klarna
  • När du väljer betalningsalternativ måste du i tillägg till dessa Villkor acceptera de allmänna villkor som gäller för det företag som hanterar betalning/fakturering i samband med att du genomför din beställning. Betalning ska ske till det bolag som ställer ut fakturan då vi överlåter rätten till aktuell fordran till detta företag. Genom att acceptera dessa Villkor medger du således att betalning endast kan ske med befriande verkan till det bolag som vi överlåtit fordran till.

 

Villkor för Klarnas Shoppingtjänst

 

Dessa villkor utgör ett avtal mellan Klarna Bank AB (publ), inklusive dess utländska filialer, (“Klarna”, “vi”, “oss” eller “vår”) och dig (“du” eller “ditt”) som användare av Klarna och de tjänster, produkter och funktioner som beskrivs i dessa villkor, som uppdateras och ändras ibland (“Tjänsten”). Du registrerar dig för Tjänsten och ingår ett avtal med Klarna genom att acceptera dessa villkor. Varje gång du använder Klarna kommer du att behöva godkänna den aktuella versionen av dessa villkor.

Du kan när som helst komma åt den senaste versionen av dessa villkor via Klarnas app eller på vår webbplats. Du kan även ladda ner villkoren genom att trycka här.

Beskrivning av tjänsten

För Klarna handlar shopping inte endast om att hitta bra saker och betala för dem – utan också om att få en bra shoppingupplevelse i din favoritbutik, en toppmodern app och mer därtill. Enkelt uttryckt: en smoooth upplevelse, både före och efter ett köp. Dessa villkor förklarar mer detaljerat vad detta betyder. Notera dock att ytterligare villkor kan komma att gälla för Klarnas olika betaltjänster, vilket innebär att om du väljer att betala med någon av Klarnas betaltjänster så kan du behöva acceptera ytterligare villkor.

 

1. AUTOMATISK IFYLLNING AV DIN INFORMATION

För att du ska få en smoooth och friktionsfri shoppingupplevelse kan vi komma ihåg viss information om dig och använda den informationen för automatisk ifyllning av olika adressfält m.m. Detta kommer att spara dig tid och istället låta dig fokusera på andra viktigare saker, än att fylla i samma information om och om igen. Låt oss beskriva hur detta fungerar.

 

Automatisk ifyllning genom angivande av begränsad information

När du använder Klarnas kan vi komma att fråga efter information som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer, samt även annan information om tillämpligt. Vi kommer spara denna information i våra system, och när du återkommer till oss eller använder Tjänsten eller våra betaltjänster behöver du endast ange en del av denna information, såsom e-postadress och postnummer eller personnummer (beroende på land), för att vi ska kunna fylla i kvarstående fält med din övriga information.

 

Automatisk ifyllning genom en Klarna cookie

En annan metod vi kan använda för att fylla i din information automatiskt är genom att Klarna placerar en cookie på din enhet (dator, surfplatta, mobiltelefon, etc.). Du kan välja att lagra din information såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress, kortnummer, födelsedatum och/eller personnummer hos Klarna. Om du väljer att göra detta, kommer Klarna använda cookies för att hämta informationen nästa gång du använder Tjänsten, med samma enhet. Vi kommer då att automatiskt fylla i din information.

Mer information om hur vi använder cookies hittar du i vår Cookiepolicy.

 

Deaktivering av automatisk ifyllning

Om du inte vill använda funktionen för automatisk ifyllning kan du kontakta oss för att justera dina inställningar. Du kan också justera dina inställningar direkt i Klarnas app, eller i köpflödet i kassan hos en butik som använder Klarna. Du kan när som helst ta bort cookies från din enhet, vilket också kommer att ta bort cookies satta av Klarna.

 

Automatisk ifyllning när du shoppar direkt från Klarnas app

När du använder Klarnas App kan vi hjälpa dig att fylla i din information automatiskt på den sida som du använder. Detta möjliggörs genom att du är i inloggat läge i appen och att vi då vet att det är du som använder Tjänsten.

 

Förvalda och föredragna betalmetoder

Klarna kan presentera tillgängliga betalningssätt i olika ordning baserat (i) antingen på vad du föredrar om du själv valt ett specifikt betalningssätt som din favorit, (ii) om lagstiftning kräver att vi listar tillgängliga betalsätt i viss ordning, eller (iii) om som vi bedömer vara det betalsätt du främst föredrar då du handlar. Denna behandling och presentation påverkar dock inte vilka betalningssätt som är tillgängliga för dig. För denna bedömning behandlar Klarna information om hur du interagerar med Klarna såsom information om dina tidigare valda betalningssätt, de betalningssätt du valt som favorit, köpbelopp samt butik.

 

2. KLARNAS APP

Klarnas App, tillgängliggjord via en mobilapp eller webbportal, är din shoppingassistent online och utgör ditt nav för de köp du gör med Klarna, samt alla andra fantastiska funktioner som Klarna erbjuder.

I Appen kan du betala dina köp, följa dina paket och massa annat. Vissa funktioner aktiveras i samband med att du laddar ner Appen eller loggar in på Klarna.com, medan andra kan aktiveras av dig efter att du loggat in. Exakt vilka funktioner som finns kan variera något beroende på vilket lands version du har av appen. Klarna uppdaterar löpande appen med nya funktioner och förbättringar. Några av de funktioner vi är mest stolta över är:

  • Översikt av dina köp och transaktioner gjorda med Klarna
  • Hantering av dina betalningar
  • Enkel kommunikation med Klarna

 

Exempel på andra funktioner som vi kan erbjuda beroende på land:

  • Shoppingtjänster såsom sökfunktioner, översikt över butiker som vi tror att du kommer att gilla, samt personliga rekommendationer, erbjudanden och annat innehåll
  • Handla med Klarnas betalmetoder – även i butiker som ännu inte använder Klarna
  • Spårning av order, leverans eller paket
  • Enkelt att hantera returer och återbetalningar
  • Planering av din ekonomi
  • Visa och spara dina köp, transaktioner, kvitton, bilder och annat material
  • Dina köps koldioxidavtryck

  • Se dina lagda ordrar gjorda i butiker eller enheter som inte är relaterade till Klarna
  • Skapa och dela samlingar av varor och tjänster
  • Dela dina transaktioner med andra Klarna användare
  • En assistent som föreslår ifyllning av olika uppgifter (såsom betalningsmetod, kortinformation, leveransadress) med hjälp av automatisk ifyllning av information
  • Översikt av transaktioner som du har gjort med ett av Klarna’s dotterbolag (Sofort GmbH, Billpay GmbH eller Klarna Inc.) Detta kommer endast att ske efter det att du anslutit dig till dessa tjänster hos ett eller flera av dessa dotterbolag. Transaktionsdata Information om dessa transaktioner, t.ex. namn, adress, bankkontonummer, datum för köp, belopp, beställningsinformation och köpta varor, kommer då att överföras till Klarna.

Som användare av Klarnas App kan du välja att ladda upp, publicera och dela innehåll, t.ex. samlingar, bilder och smeknamn. I samband med att du delar innehåll godkänner du att innehållet blir tillgängligt publikt, vilket innebär att informationen blir tillgänglig för andra, och kan användas och delas vidare av.

Du får endast ladda upp, publicera eller dela innehåll som du har rätt att använda för dessa syften, och som inte bryter mot lagen, detta avtal eller tredje parts rättigheter.

Du samtycker till att inte ladda upp, publicera eller dela innehåll som är olagligt, bedrägligt, olämpligt, hotfullt, inskränker andras rättigheter, är kränkande eller kriminellt (såsom hets mot folkgrupp, barnpornografi eller olagliga skildringar av våld), kan uppfattas som trakasserier, eller; överföra innehåll som innehåller virus, trojanska hästar, spionprogram, skadlig kod eller andra skadliga program; distribuera oönskad reklam (skräppost).

Klarna förbehåller sig rätten, utan skyldighet, att övervaka, granska, justera, inaktivera eller ta bort innehåll, utan att underrätta dig eller en tredje part, enligt vårt eget gottfinnande.

Du är själv ansvarig för din uppladdning, publikation och delning av innehåll, och godkänner att ersätta och hålla Klarna skyddad från skador, förlust eller kostnad orsakad av din uppladdning, publikation eller delning av innehåll, inklusive krav riktade från tredje part mot Klarna.

 

3. VISA TIDIGARE KÖP OCH TRANSAKTIONER

Vi sparar information om dina tidigare köp och transaktioner i Klarnas App. Som en del av Tjänsten som tillhandahålls under dessa villkor gör Klarna det möjligt för dig att se information om dina köp och transaktioner i Klarnas app.

Om du vill lära dig mer om hur Klarna använder denna information, eller annan information vi har om dig, se vår Dataskyddsinformation.

 

4. ERBJUDANDEN OCH FÖRMÅNER

Klarna kan komma att presentera erbjudanden och förmåner som exempelvis rabatter, särskilda evenemang, förtur till produkter, rea-kampanjer, butikserbjudanden, prover och gåvor. Vilka erbjudanden och förmåner som ges till dig baseras på bland annat antal köp, belopp du handlat för och/eller din användning av Klarna.

Kostar det något att använda tjänsten?

Denna Tjänst samt andra tjänster som erbjuds av Klarna är avgiftsfria. Observera att ränta och avgifter kan tillkomma vid användning av vissa Tjänster. Se därför till att kontrollera den specifika information som tillhandahålls för den valda tjänsten.

Förbättring av tjänsten

Vi jobbar ständigt med att förbättra våra kunderbjudanden så att du får en ännu mer smoooth användarupplevelse. Detta kan innebära förändringar i detta avtal. I dessa fall kommer vi be dig att acceptera villkoren igen innan du använder denna Tjänst.

Dataskydd och dina personuppgifter

Om du laddar upp, publicerar eller delar information om dig i Klarna-appen som medför att Klarna behandlar information gällande politiska åsikter eller filosofisk övertygelse, fackföreningsmedlemskap, uppgifter om hälsa eller sexliv (så kallade “särskilda kategorier av personuppgifter” enligt EU-förordningen 2016/679 (“GDPR”)), så samtycker du till att vi hanterar den datan för att utföra våra Tjänster.

Hur Klarna behandlar dina personuppgifter när vi tillhandahåller våra Tjänster, beskrivs i vår Dataskyddsinformation. Där kan du också hitta mer information om dina rättigheter vad gäller dina personuppgifter, samt hur du kan kontakta oss om du har frågor.

Kortbetalningar

När du gör ett köp med Klarna kan du använda ett antal olika finansieringskällor, inklusive debit-, kredit- eller förbetalda kort. Din finansieringskälla kommer att sparas i ditt Klarna Användarkonto tills dess att du tar bort den från ditt Användarkonto eller i de fall hela ditt Användarkonto raderas. Genom att välja att spara dina kortuppgifter hos Klarna godkänner du att Klarna debiterar den registrerade finansieringskällan för eventuella efterföljande köp med Klarna. Du kommer inte att debiteras förrän dess du gör ett köp. Om inte den finansieringskälla som du valt som standard kan debiteras för ett köp, inklusive avbetalningsplaner eller prenumerationer, godkänner du att Klarna försöker debitera någon av de andra finansieringskällor som du registrerat i ditt Klarna Användarkonto.

Dina skyldigheter

Vid användning av Tjänsten ska du alltid uppge korrekt information och använda din rätta identitet. All användning av information som inte tillhör dig, eller som du av andra skäl inte är behörig att använda, eller användning av Tjänsten på ett icke föreskrivet sätt, kommer att ses som missbruk. Eventuella uppgifter relaterade till missbruk eller misstänkt missbruk kan komma att sparas och användas för framtida riskbedömning och som skydd för berörd(a) part(er). Klarna förbehåller sig rätten att blockera Tjänsten för framtida användning.

Om du laddar upp, importerar eller delar material med Klarna, så som bilder, texter, kvitton, information om varor, tjänster eller leveranser, eller annat material, så ger du Klarna en royaltyfri rätt att använda och publicera detta material för att tillhandahålla Tjänsten. Vi har rätt att ta bort och radera material som är uppladdat eller delat till oss, om det krävs på grund av lag, är stötande, kränkande, eller inskränker andras rättigheter. Du är fullt ut ansvarig för allt material som du laddar upp eller delar med oss.

Du bekräftar och godkänner att om du laddar upp, importerar eller delar innehåll som är kränkande, hotfullt, stötande, eller bryter mot lagen, eller som Klarna rimligen kan anta kommer att bryta mot lagen, eller ditt avtal med Klarna, kan vi komma att avsluta eller inaktivera ditt användande av Klarna-appen.

 

Tredjeparts tjänster

Vissa funktioner som du har möjlighet att använda kan innehålla tjänster som tillhandahålls av tredje part. Spårningsfunktioner tillhandahållna av logistikföretag är ett exempel på detta. När du använder funktioner som är beroende av tjänster från tredje part, godkänner du att Klarna använder dessa tjänster för din räkning.

Ditt användande av Google Maps i Klarnas betalmetoder (exempelvis genom att söka efter din adress i adressfältet) och i Klarnas app, lyder under, vid varje tillfälle, gällande Google Maps/Google Earth’s Användarvillkor samt Google’s Sekretesspolicy.

För att förhindra missbruk av Klarnas app via webben, kan Klarna använda reCAPTCHA, vilket medför att du som användare kan komma att behöva acceptera Google’s Användarvillkor och Sekretesspolicy.

Klarnas App är tillgänglig via distributionsplattformar som tillhandahålls från tredje parter (“Application stores”). Du kan behöva förhandsregistrera dig för att kunna använda vissa av dessa distributionsplattformar. Klarna har inget inflytande i förhållande till insamling, behandling och användning av personuppgifter som utförs av dessa tredje parter.

Giltighetstid och uppsägning

Detta avtal gäller tillsvidare. Det betyder att det gäller tills antingen du, eller Klarna, säger upp det. Både Klarna, och du, kan när som helst säga upp avtalet. Observera att i de fall avtalet sägs upp kommer användningen av Tjänsten, inklusive alla funktioner som tillhandahålls i eller hanteras via Klarnas app, inte längre att vara tillgängliga.

 

Elektronisk kommunikation

Genom att acceptera dessa villkor godkänner du till att Klarna får tillhandahålla all kommunikation, betalningsinformation, villkor, information vi måste tillhandahålla enligt lag, samt annan information till dig, elektroniskt. Inklusive via Klarnas webbplats, app eller till den e-postadress (er) som du angivit till oss.

Uppdaterar din kontaktinformation

Du ansvarar för att Klarna har din aktuella e-postadress samt mobilnummer så att vi kan kommunicera med dig elektroniskt. Om du behöver uppdatera din primära e-postadress, vänligen kontakta kundtjänst för att göra ändringen.

Frågor

Om du har frågor gällande hur vi kommunicerar med dig, eller elektronisk kommunikation i allmänhet, vänligen kontakta vår kundtjänst.

 

Överlåtelse eller överföring

Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter du har enligt dessa villkor. I den utsträckning som inte annars redan tillåts enligt tillämplig lag, kan Klarna, när som helt, överlåta eller överföra dessa villkor eller de rättigheter och/eller skyldigheter som gäller enligt dessa villkor, dock förutsatt att sådan överföring eller överlåtelse inte är till din nackdel, och inte ändrar de rättigheter och skyldigheter du har enligt dessa villkor.

 

Klarna

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefonnummer: +46 8 120 120 00, fax: +46 8 120 120 99, e-postadress: kund@klarna.se, är svensk bank registrerad hos Bolagsverket under registreringsnummer 556737-0431. Verkställande direktör är Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (publ) har tillstånd att erbjuda finansiella tjänster och står under Finansinspektionen tillsyn. Klarnas registrering hos Finansinspektionen, samt information om vilka länder Klarnas Tjänster har passporterats till, finns på Finansinspektionens hemsida.

 

Klagomål

För klagomål tillämpas informationen som finns på www.klarna.com/se. Genom att använda Tjänsten samtycker och godkänner du till att Klarna tillhandahåller all kommunikation gällande klagomål elektroniskt. Om du har ett klagomål gentemot Klarna kan du skicka in ditt klagomål till oss via kundtjänst, genom att använda chattfunktionen eller e-post.

Om vi inte lyckas lösa ditt klagomål kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Klarna deltar i ARN:s tvistlösningsförfarande och är skyldiga att göra det enligt rådande lag. Mer information hittas på ARN:s hemsida. Du kan skicka in ditt klagomål på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen, och ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN genom post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige, besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

———————————————————

 

 

 

 

Leverans

  • Självkostnadspris för frakt tillkommer om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av anlitat transportör.
  • Om du har beställt en produkt exklusive installation skickas produkten till angiven leveransadress, där du som köpare ansvarar för att godset tas emot. Om du inte är på plats lämnas godset vid tomtgräns. När produkten lämnats på angiven leveransadress övergår ansvaret för produkten till dig som köpare.
  • Om du har beställt en produkt inklusive installation skickas produkten till angiven leveransadress, där du som köpare ansvarar för att ta emot godset. Om du inte är på plats lämnas godset vid tomtgräns. När produkten lämnats på angiven leveransadress övergår ansvaret för produkten till dig som köpare. Vi kommer kontakta dig för att boka ett datum för installation.

 

Försäljning av värmepump utan installation

F-gasförordningen (EU 517/2014) förbjuder försäljning av vissa typer av värmepumpar om det inte kan bevisas att installationen kommer utföras av ett företag som är certifierat.

Om du önskar köpa en värmepump utan installation kommer vi därför, i de fall då pumpen innehåller F-gas, kräva ett certifikatsnummer för det företag som kommer utföra installationen.

Genom att ange ett företagscertifieringsnummer förbinder du dig till att använda detta företag (som är knutet till angivet företagscertifieringsnummer) vid installationen av pumpen.

 

Försäljning av värmepump med installation

Installation

Standardiserade installationer (så kallade standardinstallationer) av värmepumpar är det som oftast erbjuds hos etablerade webshopar. Det är en typ av installation som pressar priset, men kräver en viss arbetsinsats och samordning från kunden. Önskar du istället en klassisk fullserviceinstallation, är du välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri offert!

Vi erbjuder standardiserade installationer/standardinstallationer, där arbete, material, restid och förberedelser ingår. Specifika villkor och fullständig information om vad som ingår i standardinstallationer för olika typer av värmepumpar finns specificerat nedan.

Som kund, ska du ha läst igenom vad som ingår i den installation du beställt. Du har också ansvar för att se till att de förutsättningar som specificeras i installationens villkor uppfylls vid installationstillfället.

Vilka förberedelser som krävs specificeras för varje typ av standardiserad installation nedan och det är ditt ansvar som kund att se till att genomföra alla förberedelser som krävs enligt villkor för installationen. Om installatören anländer till platsen och inte kan genomföra installationen, debiteras kunden en så kallad ”bomkörningsavgift” motsvarande installatörens restid multiplicerat med en timkostnad på 700 kr.

Om Aktiebolaget VVS magasinet    installatörer behöver utföra arbeten som ej ingår i standardinstallationen, faktureras detta som tilläggsarbete. En prislista för aktuella tilläggsarbeten hittar du under respektive typ av standardinstallation.

Försäljningsområde för standardinstallationer

Aktiebolaget VVS magasinet    utför standardiserade installationer inom en radie på 6-15  mil mätt från Lidköping, beroende på vilken produkt produktens art. Om den kommun där produkten ska installeras inte finns inte finns som ett valbart alternativ på produktsidan, är du välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri offert.

 

Standardinstallation av Luft-vattenvärmepump

ROT-avdrag: I samband med att du köper din värmepump kan du välja installation inklusive eller exklusive ROT-avdrag. Du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av ROT-avdraget har vi rätt att tilläggsfakturera motsvarande belopp.    

Nödvändiga tillstånd: Det är du som kund som ansvarar för att alla eventuellt nödvändiga tillstånd finns. Om det efter utförs installation skulle inkomma krav från tredje part rörande demontering av anläggningen, frånsäger sig Aktiebolaget VVS magasinet   alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering av anläggning eller åtgärd av fasad. Dessa eventuella kostnader efterfaktureras till dig som kund.   

Eventuellt påträffande av asbest: Om rörisolering innehållande asbest påträffas måste detta enligt lag åtgärdas en godkänd firma för asbestsanering. Kunden ansvarar för att detta åtgärdas och står för eventuella merkostnader som detta medför.

Efter installationen: När din luftvattenvärmepump har installerats, får du en genomgång av hur din nya värmepump fungerar (förutsatt att du är på plats under installationen). De första veckorna behöver du lufta elementen samt rengöra filtret ofta eftersom det ofta lossar avlagringar från systemet. Om den nya värmepumpen är inställd på kurva, kan du behöva justera denna för att systemet ska fungera optimalt.

Förberedelser för kund:

   Kunden ansvarar för att förbereda ett lämpligt plant och stabilt underlag i form av ett gjutet fundament eller markplattor där utedelen och dess markstativ ska stå.

  Kunden ansvarar för nödvändig snöskottning vid eventuellt behov.

  Kunden ansvarar för att plocka undan på installationsplatsen (vid både ute- och innerdel) 

  Kunden ansvarar för att installationsplatsen tillgänglig/framkomlig.

Följande material ingår i Standardinstallation av luft-vattenvärmepump:

  • Rör mellan utedelen och innerdelen, 4 styck rör på max 2,5 meter styck.
  • Täckkanal mellan utedelen och innerdelen, max 7 meter.
  • Rör mellan innerdel och husets vattenburna system samt tappvatten, max 2,5 meter.
  • Markstativ samt 4 stycken vibrationsdämpare.

Installationsområde : Aktiebolaget VVS magasinet   utför standardinstallationer av luft-vattenvärmepumpar inom en 15 mils radie från Lidköpings centrum. För installation utanför detta område, vänligen kontakta oss för en kostnadsfri offert.

 

Standardinstallation av Luft-Luftvärmepump

ROT-avdrag: I samband med att du köper din värmepump kan du välja installation inklusive eller exklusive ROT-avdrag. Du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av ROT-avdraget har vi rätt att tilläggsfakturera motsvarande belopp.    

Nödvändiga tillstånd: Det är du som kund som ansvarar för att alla eventuellt nödvändiga tillstånd finns. Om det efter utförs installation skulle inkomma krav från tredje part rörande demontering av anläggningen, frånsäger sig Aktiebolaget VVS magasinet  alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering av anläggning eller åtgärd av fasad. Dessa eventuella kostnader efterfaktureras till dig som kund.   

El-installation: Luft-luftvärmepumpar installeras med vanlig stickkontakt och våra kyltekniker måste därför ha tillgång till ett jordat uttag i nära anslutning till utomhus- eller inomhusdelen. Om det inte finns något uttag inom 3 meter från utomhus- eller inomhusdelen, kopplas värmepumpen in via en av kunden tillhandahållen förlängningssladd. Observera att installation av luft-luftvärmepumpar utförs av Aktiebolaget VVS magasinet  s kyltekniker, vilka besitter en kompetens och certifiering som krävs enligt lag för att hantera det köldmedium som återfinns i denna typ av värmepumpar. 

Förberedelser för kund:

  • Kunden ansvarar för att plocka undan på installationsplatsen
  • Kunden ansvarar för att installationsplatsen för både ute- och innerdel är tillgänglig/framkomlig.

Följande arbete ingår i Standardinstallation av luft-luftvärmepump:

    • Vår installatör levererar pumpen till er i samband med installationstillfället.
  • Nedmontering av befintlig Luft-Luftvärmepump förutsatt att den sitter på den plats där den nya ska installeras.
  • Montering av utedelen: max 1,5 meter över mark
  • Montering av innerdelen: Minst 5–10 cm från tak (beroende på modell) och max 3 meter från golv.
  • 1 håltagning genom vägg per köpt innerdel. Väggen får ha en maximal tjocklek på 30 cm och måste bestå av trä, tegel (ej bränt) eller leca. Håltagning genom tjockare vägg eller genom annat material kostar 1500:-.
  • Tätning vid väggenomföring med isolering.
  • 7 meter kylrörsdragning i plastkanal ingår , utöver 500:-/Metern.
  • Igångsättning av pump
  • Provkörning samt tryckmätning. Vid behov fyller vi på med kylmedium.
  • Elanslutning via stickkontakt till närliggande jordat uttag. (Se El-installation ovan för mer info). 
  • Grovstädning (bortforsling av tidigare värmepump ingår ).
  • Efter installationen får du en genomgång av hur din nya värmepump fungerar (förutsatt att du är på plats under installationen).

Följande material ingår i Standardinstallation av luft-luftvärmepump:

  • 7 meter isolerande kylrör per köpt innerdel.
  • 7 meter täckkanaler per köpt innerdel.
  • Väggkonsol för utedelen.
  • 4 stycken vibrationsdämpare

Installationsområde: Aktiebolaget VVS magasinet   utför standardinstallationer av luft-luftvärmepumpar inom en 6 mils radie från Lidköpings centrum. För installation utanför detta område, vänligen kontakta oss för en kostnadsfri offert.

 

Standardinstallation av Frånluftsvärmepump

ROT-avdrag: I samband med att du köper din värmepump kan du välja installation inklusive eller exklusive ROT-avdrag. Du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av ROT-avdraget har vi rätt att tilläggsfakturera motsvarande belopp.    

Nödvändiga tillstånd: Det är du som kund som ansvarar för att alla eventuellt nödvändiga tillstånd finns. Om det efter utförs installation skulle inkomma krav från tredje part rörande demontering av anläggningen, frånsäger sig Aktiebolaget VVS magasinet   alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering av anläggning eller åtgärd av fasad. Dessa eventuella kostnader efterfaktureras till dig som kund.   

El-installation: Luft-vattenvärmepumpar installeras med fast anslutning till arbetsbrytare vilket enligt lag kräver en behörig elektriker. Installation elektriskt ingår i Aktiebolaget VVS magasinet  standardinstallation , Gäller endast från en befintlig arbetsbrytare

Förberedelser för kund:

Kunden ansvarar för nödvändig snöskottning vid eventuellt behov.

Kunden ansvarar för att plocka undan på installationsplatsen (vid både ute- och innerdel) 

Kunden ansvarar för att installationsplatsen tillgänglig/framkomlig.

Andra förberedelser kan tillkomma vid köp av vissa tillbehör och tilläggstjänster.

Följande arbete ingår i Standardinstallation av frånluftsvärmepump:

  • Losskoppling och avtappning av befintligt frånluftssystem.
  • Den gamla värmekällan skjuts åt sidan för att ge plats åt den nya. Detta görs gemensamt av installatör och kund (bortforsling av den gamla värmekällan ingår ).
  • Inkoppling av frånluftsvärmepump mot befintligt vattenburet system och varmvatten. Den nya pumpen får samma placering som den föregående pumpen hade.
  • Extra isolering av frånluftsrör (i de fall då detta behövs enligt pumpens tillverkare).
  • Tätning av eventuella håll genomförs med hjälp av fogskum.
  • Elanslutning via kabel mellan pump och närliggande befintlig arbetsbrytare.
  • Igångsättning av pump
  • Provkörning, tryckmätning samt avluftning av systemet.
  • Rensning samt injustering av frånluften ingår i Aktiebolaget VVS magasinet   standardinstallation (Värde 3000:-)
  • Grovstädning (bortforsling av tidigare värmepump ingår ).
  • Efter installationen får du en genomgång av hur din nya värmepump fungerar (förutsatt att du är på plats under installationen).

Följande material ingår i Standardinstallation av frånluftsvärmepump:

  • Rör för övergång från pump till befintligt system (max 3 meter).
  • Erforderligt förbrukningsmaterial för ovanstående arbetsmoment.

Installationsområde: Aktiebolaget VVS magasinet    utför standardinstallationer av frånluftsvärmepumpar inom en 7 mils radie från Lidköpings centrum. För installation utanför detta område är ej möjligt

 

ROT-avdrag

Genom att utnyttja ROT-avdraget kan du som helt eller delvis äger en villa, ett radhus, en bostadsrätt eller ett fritidshus, få göra avdrag på arbetskostnaden när du anlitar oss för installationer.

Vi på Aktiebolaget VVS magasinet  gör det enkelt för dig att utnyttja ROT-avdraget – det enda du behöver göra är att beställa ”installation inklusive ROT-avdrag” samt uppge ditt personnummer och fastighetsbeteckningen för den fastighet där arbetet ska utföras. Sen sköter vi resten!

Hos oss får du rabatt på arbetskostnaden direkt från Aktiebolaget VVS magasinet  , som i sin tur ansöker om pengar från Skatteverket. Du behöver alltså inte ligga ute med några pengar, i stället görs avdraget direkt vid köp.

  • ROT-avdraget kan ge dig ett skatteavdrag på 30 procent av arbetskostnaden.
  • Maxbeloppet för möjligt avdrag är 50 000 kr per person och kalenderår. Är ni två personer som står som ägare på er bostad, blir alltså maxbeloppet 100 000 kr (2 x 50 000 kronor).
  • Avdraget gäller enbart arbetskostnaden, inte materialet. 
  • Du kan inte göra ROT-avdrag för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som är fem år eller yngre.
  • ROT-avdraget gäller även för fritidshus som du äger om det enligt fastighetstaxeringen är klassat som småhus.

Observera att du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om Skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av delar av den preliminära skattereduktionen som Aktiebolaget VVS magasinet  dragit av, har Aktiebolaget VVS magasinet  rätt att efterfakturera det belopp som ej beviljats av Skatteverket. Du är således betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas inom 30 dagar från fakturering.

Vill du veta mer? Gå in på skatteverket.se och läs om ROT-avdrag, där hittar du all information du behöver.

 

Ångerrätt (gäller enbart privatpersoner)

Du som privatperson har enligt Distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt vid köp av produkt, utan att du behöver ange något skäl. Observera att det är du som kund som står för eventuell kostnad för returfrakt.

Vid köp av produkt kombinerat med installation gäller ångerrätten fram till 24 timmar innan installationen påbörjas (dock längst i 14 dagar). Installationen betraktas som påbörjad vid utsatt installationsdatum.

Alla returer återsänds ända till Aktiebolaget VVS magasinet  s besöksadress.

Följande måste dock uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

  • Produkten får ej vara använd eller trasig.
  • Produkten ska returneras i väsentligt oförändrat skick
  • Produkten ska returneras i originalförpackning samt med inneremballage.
  • Produkten ska vara komplett med samtliga tillbehör och originalhandlingar.

Om ovanstående punkter inte uppfylls, kan vi tyvärr inte godkänna din retur. Produkten kommer i förekommande fall returneras till dig och du debiteras för hela fraktkostnaden.

Du får självklart undersöka produkten. Tänk då på att hantera produkten varsamt och endast i den utsträckning som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera produkten som du skulle ha gjort i en butik. Om du hanterat produkten utöver vad som är tillåtet eller om någon del av produkten saknas är du ansvarig för produktens värdeminskning och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för eventuella värdeminskningen.

Kontakta oss alltid via e-post eller via telefon innan du returnerar en vara, så får då information av oss om hur du går tillväga med returen.

Beställningsvaror

Observera att ångerrätt enligt Distansavtalslagen inte gäller för beställningsvaror då dessa är speciellt beställda från leverantör. Varan kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och inte heller returneras efter leverans.

Om en vara definieras som Beställningsvara anges detta på produktens produktsida.

Återbetalning

Om du ångrar hela eller delar av ditt köp kommer vi att betala tillbaka värdet av produkten/produkterna och eventuella kostnader som är hänförliga till den/de specifika produkterna. Vi kommer dock inte att återbetala kostnader för köpet i allmänhet, som exempelvis fraktkostnader.

Om en beställd tjänst (exempelvis en installation) bokats för utförande innan ångerfristen löpt ut förbehåller vi oss rätten att ta betalt för eventuellt arbete som utförts före det att du meddelar oss att du ångrar köpet.

Återbetalningen ska ske inom skälig tid utan onödigt dröjsmål. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalning tills vi fått tillbaka produkten och har kontrollerat dess skick. Vi kommer om inget annat överenskommits, återbetala beloppet till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

 

Garantier

Om en produkt omfattas av garanti, utöver vad som stadgas i Konsumentköplagen respektive Köplagen, framgår dess garantitid (samt villkor för att garantin ska gälla) i anslutning till produktens respektive produktbeskrivning i webshopen. Om inget annat anges gäller garantivillkoren både privatpersoner och företag.

Observera att olika garantitider och garantivillkor kan gälla för olika produkter och leverantörer/tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.

Information om en produkts användningsområde eller om produkten i övrigt som inte är del av en uttrycklig garanti, utgör endast allmänna upplysningar. Aktiebolaget VVS magasinet  ansvarar inte för sådan information

Kostnader för felsökning, monteringsarbete eller andra tjänster och produkter som tillhandahålls av annat företag än Aktiebolaget VVS magasinet  , kommer endast ersättas om Aktiebolaget VVS magasinet   i förhand har informerats om och skriftligen godkänt dessa.

Visar det sig att ett fel orsakats av exempelvis felaktig installation utförd av annan installatör än Aktiebolaget VVS magasinet   (eller av Aktiebolaget VVS magasinet    tillhandahållen installatör) debiteras installatören för kostnader rörande att åtgärda felet. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras.

Aktiebolaget VVS magasinet   ansvarar inte för eventuell skada som en produkt orsakat på person, på fast egendom eller på lös egendom och heller inte för följderna av sådan skada.

Aktiebolaget VVS magasinet   ansvarar inte i något fall för indirekt skada eller kringkostnader som exempelvis utebliven inkomst, förlorad energibesparing eller annan följdskada.

Aktiebolaget VVS magasinet  garantier omfattar inte förbrukningsmaterial som exempelvis filter.

 

Reklamation

Konsumentköplagen ger privatpersoner rätt att reklamera en vara under förutsättning att varan är felaktig, har ett ursprungsfel eller om ett fel uppstått vid leverans. 

Om du anser att en vara är felaktig kan du kontakta oss via E-post eller telefon och tydligt beskriva felet, så hjälper vi dig.

För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Skälig tid brukar för privatpersoner motsvara 2 månader efter det att du mottagit varan eller tjänsten. För företagskunder måste reklamationen ske senast 30 dagar efter det att de mottagit varan eller tjänsten.

Vid reklamation av en produkt måste du som kund kunna uppvisa inköpsbevis eller kvitto.

När du reklamerar en produkt utgår vi från din beskrivning av felet, därför är det är viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om produkten visar sig vara felfri eller att felet uppstått genom yttre åverkan eller handhavandefel, debiterar vi dig eventuella kostnader för exempelvis besök av tekniker samt eventuell fraktkostnad

Kostnader för felsökning, monteringsarbete eller andra tjänster och produkter som tillhandahålls av annat företag än Aktiebolaget VVS magasinet   , kommer endast ersättas om Aktiebolaget VVS magasinet    i förhand har informerats om och skriftligen godkänt dessa.

Visar det sig att ett fel orsakats av exempelvis felaktig installation utförd av annan installatör än Aktiebolaget VVS magasinet  (eller av Aktiebolaget VVS magasinet   tillhandahållen installatör) debiteras installatören för kostnader rörande att åtgärda felet. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras.

Vid giltig reklamation gör Aktiebolaget VVS magasinet  en återbetalning motsvarande produktens pris samt ersätter eventuella kostnader för returfrakt.  Återbetalningen ska ske inom skälig tid utan onödigt dröjsmål. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalning tills vi fått tillbaka produkten alternativt  har kontrollerat dess skick. Vi kommer om inget annat överenskommits, återbetala beloppet till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

Tvister och tillämplig lag

Vi strävar alltid efter att samtliga av våra kunder ska vara nöjda. Vi vill därför alltid att i första hand försöka komma överens med dig om en lösning, om något eventuellt skulle bli fel. Kontakta därför gärna oss via E-post eller telefon om du mot all förmodan inte är nöjd.

men om en tvist skulle uppstå som vi inte kan lösa tillsammans, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi medverkar vid eventuella förfaranden i Allmänna Reklamationsnämnden och följer självklart deras rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
//www.arn.se

Aktiebolaget VVS magasinet

Org.nr 559376-1181

Heldevägen 4

53170 Lidköping

Tele: 0704595859